Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Jag trodde inte det var sant först!

Av Ines - 14 september 2008 08:40

Ibland går jag in på Tamaras blogg för att kolla vad som händer i politiken i "den lilla världen", alltså i Umeå där jag bor. Det här gav mig definitivt kalla kårar efter ryggraden! Med allt tal om miljöhotet, växthuseffekten mm mm så visst verkar det helt uppåt väggarna att maten till Umeås gamla ska fraktas 90 mil? Varje dag?! 

Namn: Tamara Spiric


onsdag 10 september 2008 kl 14.08

Maten lagas 90 mil från Umeå för att politiker inte kan eller inte vill bättre?

Kommunen har återigen upphandlat mat till socialtjänsten bl.a de äldre i eget boende. Det var endast två företag som sade sig villiga att leverera maten. Båda tillagade maten ca 90 mil härifrån. Valet föll på det billigaste.

Det är helt vansinnigt att vi å ena sidan hela tiden skall översköljas av politiker som vill bräcka varandra i miljövänlighet och div.; samtidigt som de i de politiska besluten sällan är beredda att ta ett miljö- och i detta fall även kvalitetsansvar.

Det borde möjligen vara läge för kommunen att seriöst försöka lösa situationen genom egen produktion. Men när jag föreslår att vi skall titta närmare på det blir svaret: Det har tittats på så många gånger och: det går inte, det är omöjligt.

Visst tusan är det lite märkligt. Man skulle kunna tro att det var fråga om att gå på Mars och inte om att tillaga mat i en stad med 112 000 invånare till våra äldre. Tror resten av politikerkåren i denna stad att detta är en omöjlighet hur förväntar de sig att människor då skall kunna tro att de kan ordna med andra tillsynes mer krångliga saker. Eller så är det kanske egentligen mycket enklare: De bryr sig inte tillräckligt om att maten kommer i en liten fryst låda 90 mil ifrån.


Läs mer:


http://www.vk.se/kategori_blogg.jsp?category=314&blog=true&leftmenu=132

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ines - 17 januari 2013 19:57

Har klippt håret idag i  min nya hemby. Nöjd med resultatet.   ...

Av Ines - 17 januari 2013 19:51

Vem känner inte igen sig?   http://fredrik.cafe.se/mina-ursakter-for-den-sparsamma-blogguppdateringstakten/   ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:34

Nu har jag sett byns skidspår! Blir onekligen sugen att fixa nya skidor...       Hur fina som helst.       Dubbelspår med gott om plats.    ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:27


Vissa människor ska som bara finnas. De har funnits alltid. Men så kommer budet att vår förre partiledare:       Lars Werner gått bort.      Jag önskar inte livet ur någon, men hade kännts mer logiskt med CH Hermansson.... ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:20

Jag kan bli galen på alla dessa val...elavtal, mobil, telefonabbonemang, internetuppkoppling... När jag flyttade upp igen så fattade inte jag att jag kunde tagit med mitt avtal.   Nä, jag hamnade på nåt dyrt tillsvidareavtal! Men det lokala elbol...

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards