Alla inlägg den 11 september 2008

Av Ines - 11 september 2008 22:04
Click to Mix and Solve

Av Ines - 11 september 2008 21:52

Förra veckan fick jag en inbjudan till kurs i Skellefteå i oktober. Det skulle handla om Rättvisemärkta varor. Tja, varför inte? Igår när jag åt middag på Ålidhemskyrkan hade jag en plan att få veta mer. Nä, kursinbjudaren var på nån annan kurs men vi kom fram till att om kursen går i oktober så finns det ju tid att få veta mer nästa vecka...Ha, jag for hem och kollade mejlen igen. Sista ansökningsdag är 12 september...Så var det med den kursen! God kväll!

Av Ines - 11 september 2008 21:39

Har bara jobbat halv dag idag.Trots att jag ringde poolen och sa att jag fanns tillgänglig. Nåja, hade ambitionen att hinna med lite på hemmaplan i stället. Ha, det blev siesta...Små barn kan verkligen suga musten ur en! Fick förtroendet att ta hand om sovvilan på jobbet idag. Jag var inte orolig för att de inte skulle somna, snarare om jag skulle hålla mig själv vaken? Tänk ett rum i halvmörker med små snarkande småbarn...det är sövande. Sen for jag hem till tonerna av "Walking in Memphis"  med Bruce Springsteen. Har kommit en bra bit på väg på luvan nu...fick lite panik när jag hörde en kompis berätta vad som hände med hennes stick-projekt. När det var klart var babysen gör stor....Hon tänker lösa det med att nästa barn får det. Nja, lät inte som att det skulle bli fler hos Erica? God kväll!

Av Ines - 11 september 2008 14:04

Hittade det här på nätet:

Under senare år har framför allt amerikanska forskare gjort studier på vad som händer med människor som »ger« och lever ett oegennyttigt liv. Människor som arbetar med välgörenhet eller som volontärer i olika projekt är till exempel betydligt mindre deprimerade, de är underrepresenterade i självmordsstatistiken och deras risk för att dö i förtid är upp till 44% lägre. En studie som pågått i över femtio år visar att de som lärt sig att ge som barn får ett friskare liv, såväl fysiskt som psykiskt. Andra studier visar att pensionärer som »ger« lever längre än de som inte ger. Att hjälpa andra har en positiv inverkan på människor som lider av kroniska sjukdomar, som HIV, MS och olika hjärtbesvär. Forskningen är ny och resultaten är både överraskande och övertygande.
Det finns två olika böcker att läsa om detta:

Dels: "Generös mot andra- för din egen skull."
Här kan du läsa om den och köpa den billigare än i bokhandeln

Och så förstås Stefan Einhorns bok: "Konsten att vara snäll"
Här hittar du den

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards