Alla inlägg under april 2008

Av Ines - 9 april 2008 23:24

Otroligt men sant. Fick i kväll höra att jag måste blivit tokig som förespråkar en tornedalsk humppa före...tja, summer in the City...


Men visst får jag nåt drömskt i blicken när det sjungs om de två älvsstränderna...den ena i Sverige, den andra i Finland...hemlängtan kanske?


Vad tänker jag på när jag hör låten som oxå kommit som förslag? Summer in the city. Mest tänker jag på bilresan med yngste sonen som skrek: Nej! Inte den, den har Janne spelat sönder för oss...

Av Ines - 9 april 2008 23:05

Har hämtat plantor iVännäs i kväll. Vi btittade oxå på fröpås-samlingen...
Blompåsar Detta är bara några...Hon har en hel:

Blompåsar ..glasslåda full med påsar av allehanda slag. Det är som med"filmisar"! Hon hade dessutom dubletter! Mitt tips till hennes kompanjon:Hon menar allvar! Det ska inte vara fler innan dessa planterats och satts i jorden...så det är ok att släpa henne ifrån varje blompåse hon är på väg att köpa... God Kväll!

Av Ines - 8 april 2008 16:33

 Till Franco

Dagens ros


Det finns människor jag verkligen uppskattar i min omgivning. Som tex Franco. En alldeles fantastisk person som jag önskar allt gott i livet. Stötte på honom av en tillfällighet idag. Vi hade gymnastik med klassen och han vickade som gympalärare och skulle ha lektionen efter oss.


Hann med att utbyta några ord i förbifarten med honom. Japp, självklart var det han som peppat Stefan till att våga ta språnget och söka in på utbildningen han nu sökt.


Att peppa och pusha sina vänner till att våga, att vara en bra förebild på andra sätt, att ha ett trevligt sätt mot kamraternas föräldrar.....att han dessutom är pedagog gör ju inte saken sämre. Ni fattar varför jag bara blir alldeles lyrisk?


Ha en bra eftermiddag!



Av Ines - 8 april 2008 16:23

Det blev en uppskattad present! Fick ett tack igår så nu kan det avslöjas vad jag kände mig så himla nöjd med förra veckan. Pysslade på med ett egentillverkat kort:


Presenten


Skulle ju ha varit en bild på jubilaren men hade ingen i min ägo.

Välgörenhet.


Samt en gåva till  Vatten för livet.    



Hjälp till självhjälp i stället för att ge vattenflaskor som bara släcker den akuta törsten, stöder vi brunnsgrävning och skydd av källor som ger rent vatten varje dag. Istället för att skicka matpaket som stillar hungern för stunden, stöder vi lokal odling som ger mat varje dag. Istället för att hjälpa bara ett utvalt barn, ger vi föräldrar möjlighet att själva försörja sina familjer. Det handlar om att ge människor resurser att själva förbättra sin situation och att ge människor ett värdigt liv.

Stöd kampanjen för rent vattenVatten för livet handlar om att ge människor det mest självklara - rätten till liv. Tillgång till rent vatten gör att sjukdomar blir färre, människor slipper svälta och kan använda sin tid åt annat än att bara skaffa vatten.

När alla har tillgång till vatten minskar också övergrepp och konflikter. Kvinnor och flickor är ofta utsatta för våld, faror och ovärdighet när de tvingas ägna dagarna till att skaffa vatten åt familjen. Med rent, friskt vatten att dricka och tvätta sig i, med dass och bevattningsmöjligheter tänds hopp. Möjligheter skapas. Du kan hjälpa oss i vårt arbete för en bättre värld.

Gåvorna till kampanjen Vatten för livet ska användas till insatser för att människor ska få ett bättre liv. Kan något vara viktigare? Utan vatten inget liv".


Av Ines - 8 april 2008 15:16

På mitt jobb finns det en tradition att personalen sjunger för barnen på skolavslutningen. I går kom frågan på tapeten vid kafferasten. Vilken låt väljer vi i år? Vad svarar man? Självklart Tornedalssången! Har jag rötterna från Pajala så...dessutom en kul påminnelse från min 40-årsdag då jag spelade den som hyllning och stort tack till mamma med flera som ordnat med middag.


Kan ni förstå varför jag blev nedröstad? Den är ju otroligt vacker och finstämd. Skam den som ger sig. Mitt nästa förslag kommer att bli Tornedalsk sommarhumppa!


God eftermiddag!

Av Ines - 7 april 2008 21:10

Det straffade sig igår att jag sovit praktiskt taget hela helgen. Det var lätt räknat på ena handens fingrar hur mycket jag var vaken i helg! Vem låg och vred sig och kunde absolut inte sova? Trallade upp på morgonen med en enda plan i huvudet: Direkt efter jobbet lägger jag mig...men halvvägs till bussen så slogs jag av en tanke...Shit! Vi har ju kvällsmöte på jobbet idag.


Men faktiskt så har det gått över förväntan ändå. Men jag har väl gått i nåt stillsamt "lyckorus" över pojkarnas insatser i helg? Ibland fylls jag bara av en sån otrolig stolthet över dem och vad de tar sig för alldeles utan min medverkan på något vis.


Upptäckte i natt när jag var en sväng på nätet i väntan på "John Blund" att nu är det många födelsedagar bara närmsta veckan...Det rasslade in påminnelser på min mail om tre stycken i natt! DET om något är vårtecken! Nä, nu är det ok att rasa ihop framför soffan.


Till alla som funderar varför det snöar i Umeå: Det är mitt fel. Jag sa lite tufft till mamma som skottade fram sin bil i helg att här har vi snart sommar! Torrt och fint. Somliga straffar Gud meddetsamma...måste dessutom ta bilen till jobbet i morgon.


God Natt!



Av Ines - 7 april 2008 20:40

Kom hem från jobbet och fick höra att det varit spänning och dramatik med faster i radion. Eller snarare med hennes kompanjon Per-Olov som är "linslusen" av de två. Trodde det var en helt vanlig husflytt typ som baracken jag var med och flyttade men inte då. Radioreportern sänder i omgångar för att ingen ska missa den dramatiska flytten i leran, stolpar som är i vägen och till slut...en björk! Vem äger den? Kan den kapas?


Lyssna själv sista kvarten ungefär:


http://www.sr.se/webbradio/?id=1092806&type=broadcast

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards