Alla inlägg den 20 april 2008

Av Ines - 20 april 2008 22:24

Var på middag igår. Himla mysigt att äta i sällskap. Vi kom in på ämnet norrlandstestet som finns på nätet. Jag har en faster som är 90% norrländsk! Själv kommer jag bara upp i 75%. Men vad är det du missar på? frågadejag. Tja, jag tror det är surströmmingen.... - Men vad har surströmming med Norrland att göra? JAG äter inte surströmming... Jag säger inte vem som sa det! Men till och med hans bror såg lätt chockad ut... God kväll! 

Av Ines - 20 april 2008 10:14

Åh, vad jag ser fram mot en helg UTAN en massa måsten! Även om mycket är kul så är det skönt att hinna med lite på hemmaplan oxå! I dag ska vi titta på en stuga som vi kanske hyr till sommaren.


Men åh, vad jag borde fixa sommardäck på bilen...Det ska min bilfixar-kompis göra idag... Tja, får klara det själv nästa helg då?


Ha en bra dag!

Av Ines - 20 april 2008 09:54

Konsten att lyckas med tulpanerFör att du ska få mesta möjliga glädje av dina tulpaner, behöver du bara följa några enkla råd.

  • Välj blommor, som är så utslagna att de visar färg. Om knopparna är helt gröna, blir blommorna bleka.
  • Slå in dina tulpaner väl i butiken. Papperet är inte bara ett skydd mot kyla utan också mot avdunstning. Det bevarar fuktigheten.
  • Väl hemma öppnar du papperet lite i taget, så att blommorna vänjer sig vid värmen. Detta är särskilt viktigt, om det är riktigt kallt ute.
  • Låt plast- eller pappersstruten vara kvar. Skär av stjälkarna diagonalt 1–2 cm med ren och vass kniv. Klipp inte med sax eller sekatör, som klämmer ihop stjälkens fina rör.
  • Ställ ner paketet djupt i kallt vatten och låt tulpanerna dra en timmes tid – gärna i svalt rum.
  • Ta av struten och arrangera blommorna i vas. Kallvatten från kranen och en bra bit upp.
  • Undvik att placera tulpanerna över värmeelement eller i närheten av frukt, som gör att de vissnar i förtid.
  • Ge någon gång blommorna en ny snittyta och byt eller fyll på vatten vid behov.
  • Låt om möjligt tulpanerna stå svalt nattetid, så håller de sig fina ännu längre.

  • Dessa tips hittade jag på Blomsterlandets sida. Jaha, nu när jag ser vad jag missat på så är det ok att komma med nya åt mig! Hihi, hade Krilles blommor vid fruktskålen förra helgen....

    Presentation

    Omröstning

    Längtar till semestern?
     Ja
     Nej
     Har ingen semester.

    Fråga mig

    7 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
      1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28 29 30
    <<< April 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Stoppa FRA-lagen


    Ovido - Quiz & Flashcards