Alla inlägg den 23 april 2008

Av Ines - 23 april 2008 21:42

Trött efter en bra men intensiv dag tänker jag bänka mig framför teven. Glo på sex and the city och känna mig nöjd över dagen. Upptäckt ytterligare ett bibliotek här i stan tillsammans med mina arbetsbarn. Hihi, lånade två böcker om scrappbooking och en arbetsbok till mig själv. Jodå, blev några till fritids oxå.


Har dragit vinstlotten i dragningen om arbetstider nästa vecka! TACK, kära kollegor för att jag kan dra tidigt iväg till mina egna grabbar. Det är guld värt för mig. Ska fira Johan i efterskott och kom i morse på vad jag ska köpa åt honom. Bara en sån sak...nä, bänkar mig framför teven nu...


God Kväll! 

Av Ines - 23 april 2008 21:41

Favorit som kommer tillbaks snart: Sex_and_the_City_default.jpgSex and the CitySarah Jessica Parker gör rollen som den attraktiva New York-journalisten Carrie Bradshaw, som tillsammans med sina bästa väninnor Samantha, Charlotte och Miranda, alltid befinner sig på jakt efter "Mr Right". Genom att ivrigt följa och iaktta det drama som utspelar sig på stadens singelscen och inte minst - genom att ständigt analysera sitt eget kärleksliv, har Carrie varje vecka fullt med uppslag till sin populära tidningskolumn "Sex and the City". Men som sagt - oftast är det hennes egna och de kära väninnornas kärleksproblem, som vänds "ut och in" i den populära kolumnen och Carries analyser av det manliga släktet är minst sagt träffsäkra! TV3 Text s. 685.  

Av Ines - 23 april 2008 21:08

Vad kul det är med bibliotek! Har varit dit idag med mina arbetsbarn och hittade även till mig själv!


Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden Omslagsbild: ISBN 9789197496704, Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden
av Lindell, Björn

Bandtyp: Inbunden Förlag: Uppsala Fortbildning (2007) Upplaga: 1 Språk: Svenska Artikelid: 9789197496704


Beskrivande text

Uppföljare till boken "Var går gränsen?"

I boken "Slåss för det goda!" utvecklar Björn Lindell områdena träning, uppfostran, mobbning och värdegrundsarbete.
Nya områden som behandlas är ledarskap, konflikter, mångkultur och gemensamma värden.
Slåss för det goda! bygger på en del resonemang i boken Var går gränsen? men fungerar helt fristående - man behöver alltså inte ha läst Var går gränsen? för att tillgodogöra sig innehållet även i denna bok.

Arbetet mot mobbning och kränkningar är förskolans/skolans viktigaste sociala uppgift.
Detta får inte enbart fokuseras till vilken modell som fungerarbäst på den inskridande nivån. Det finns ingen "bästa modell". .
Vi måste se detta arbete som ett pågående kulturarbete. Vilken kultur (latin cultura=odling) ska råda på vår förskola/skola?
Vi vuxna har givetvis det största ansvaret för den odlingsom ska finnas. Det är vi som är råmodeller för de unga. Vi måste gå i täten som frontsoldater med gott ledarskap.
Vi måste genom god uppfostran skapa de nödvändiga vanorna.
Vi ska leda arbetet så att vi återvinner barnens respekt och tillit.

Arbetet måste föras på många plan, vara målinriktat och praktiskt genomförbart.
Vi måste utmana våra rädslor, bli mer bestämda, ta nödvändiga konflikter och söka
gemensamma värden i dagens mångkulturella verklighet. Vi kan klara detta tillsammans.
Det finns ingen skillnad mellan barns och vuxnas syn på en bra arbetsmiljö.

Författare:

Björn Lindell - beteendevetare, handledare och utbildare i socialpsykologiska frågor,
mångårig erfarenhet av arbete med grupputveckling, värdegrund, våld/rasism/mobbning.
Även författare till Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken.


Började läsa på bussen hem. Åh, vad jag kan bli glad av att känna att jo, så här jobbar vi ju faktiskt! Men också av det faktum att, (enligt Björn då) det viktigaste vi ger våra barn och tonåringar är kramar och beröring. Det gör mer än man tror...japp, jag har än inte slutat krama mina pojkar...


Finns bara en sak att säga: Läs den! 


Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards