Alla inlägg den 17 april 2008

Av Ines - 17 april 2008 23:14

Pelargon-cheesecakeBotten
Ca 250 g krossade Digestivekex
100 g smör
Blanda kex och smör. Tryck ut i en form
med avtagbar kant. Grädda mitt i ugnen
ca 5 min i 200°.Nedre fyllning
300 g hallon och blåbär (halvt tinade)
spara några till dekoration
500 g philadelphiaost
1 dl socker
1 msk vetemjöl
2,5 tsk vaniljsocker
1 st citron, rivet skal
+ saften av en halv citron
10–12 st strimlade doftpelargonblad
av citrondoftande sorter t ex
’Citronella’, ’Frensham Lemon’,
’Mabel Grey’ eller P. crispum
’Variegatum’.Kör ingredienserna i en mixer och häll
dem i formen. Grädda i 200° i nedre
delen av ugnen i ca 30 min. Låt sedan
kakan svalna ordentligt.

Övre fyllning
5 dl crème fraiche
2 msk socker
2 msk vaniljsocker
Rör ihop ingredienserna ordentligt och
bred över denna sista fyllning över föregående
fyllning. Grädda ytterligare i
5 min. Låt sedan kakan kallna.
Dekorera med bär och pelargonblad.


Av Ines - 17 april 2008 21:30

Det är roligt med alla dessa åldersgränser. Skulle köpa en tändare innan jobbet idag. När jag ändå stod där blev det ett tuggummipaket oxå. När jag ska betala ber kassörskan om legitimation! Va? Nä, köpte inga ciggaretter nu....aha! Det var tändaren som var grejen...hade jag ingen aning om.


När jag kom till jobbet hade vi glömt ugnen på under natten så kollegan hade mötts av en brännhet ugn! Tack och lov att inget hände iaf.


God kväll! 

Av Ines - 17 april 2008 21:11

Äntligen! Efter att ofrivilligt lagt sig tidigt TVÅ kvällar på raken så blev denna natt en känsla av: Men nu är det väl morgon? Hann vakna till tre gånger innan det var dax. Klev upp kvart i sex trots att jag inte började förrän halv tio men då orkade jag inte sova mer...


Blir spännande med naturskolan i morgon. Med två dagar strålande sol undrar jag hur det ser ut i skogen? Superblött? Blir iaf jättekul att se vad det blir. Temat är träd.


Nu har jag plantor både hemma och på jobbet! Hur kul är inte det? Föll för reklamen och köpte nåt dundermedel till pelargonerna "för kraftig tillväxt". Perfekt, för de ska delas tre gånger till innan sommarlovet om vi ska lyckas med vår plan. I tisdags planterade vi solroser med barnen (ingår i skolans Grön Flagg-arbete och igår planterade jag luktärter hemma. De ska egentligen planteras direkt på växtplatsen men det tror jag inte på. Hade det på uteplatsen förra året och nää. Hade de inte fått en början inomhus hade det nog inte blivit nåt?


God Kväll! 

Av Ines - 17 april 2008 21:09

Nemi Vem känner inte igen sig?  

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards