Alla inlägg den 3 april 2008

Av Ines - 3 april 2008 23:11

ÄNTLIGEN! Efter låååååååång väntan kopplades telefonen äntligen in. Hihi, sa till en kompis att nu ska jag hem och ringa. Häpp! Då svarade inte min mamma? Nä, vad taskig hon är...


Har stängt på jobbet och då rasslar kvällen till innan jag vet ordet av. Hittade till min lycka saker jag trodde jag lagt i förrådet så faktiskt hann jag färdigställa paketet med stort P.


Bäst idag: Fick hjälp med mina öron. Hur skönt var inte det? Ok, allt försvann inte men det mest eländiga.


Sämst idag: Näsan rinner så jag håller på att bli tokig. Taskigt när jag håller på med presenter!


Roligast idag: Äntligen kom vi igång med syslöjd på jobbet. intensivt men jättekul.


Får tidig fredag i morgon eftersom jag öppnar så nu är det sängen nästa.

God Natt! 

Av Ines - 3 april 2008 23:10

Hej.

Det var ett tag sedan nu.
Hoppas att du har det bra.

Själv har jag i skrivande stund just läst Nina Jansdotters bok
"Självkänsla på jobbet". I den hittade jag en övning som jag
kände att jag ville dela med mig av.

Här är den:
(jag berättade detta för Nina, som glatt sa att hon gärna ser
att övningen sprids, så skicka gärna mejlet vidare till dina vänner
om du gillar den).


::: ÖVNING: Slut fred med människor i ditt liv ::

Vissa delar av den här övningen kan vara emotionellt utmattande, så
om du vill kan du ta den i etapper så att du hinner landa emellan.

1. Gör upp!
Häv ur dig allt du tycker att en specifik person har gjort som har
varit fel och som har påverkat dig negativt, till exempel gett dig
orättvis kritik, inte tyckt om dig som den du är, inte respekterat
dig, krävt orimliga prestationer. Detta gör du för din egen skull
och det är tillåtet att känna alla sorters känslor - att vara
barnslig, arg, bitter, ledsen och allt annat som anses "ofint" i
vår uppfostran. Var gärna svartvit, till exempel: "Du har aldrig
funnits där för mig!" eller "Du kritiserar mig alltid!" Du får
alltså vara kategorisk och onyanserad i detta läge.

Tänk dig att personen sitter framför dig och frågar dig,
intresserat, öppet och ärligt:
- På vilka sätt har jag gjort dig illa?
- På vilket sätt har jag sårat dig?
- När har jag gjort dig ledsen och besviken?
- På vilket sätt har jag varit en dålig
pappa/mamma/syster/bror/mormor?

Håll på så länge som du känner att du vill och tills det "tar
stopp".


2. Effekter
Vad har denna persons beteende fått för effekter på ditt liv i
nutid? Du kanske har enorma krav på dig själv och din omgivning? Du
blir kanske aldrig nöjd, har svårt att lita på när andra säger
något gott om dig, har dålig självkänsla? Lista stort som smått,
även det som till synes är oviktigt.


3. Vad du saknat
Nu är det dags att sätta fingret på vad du skulle ha behövt
istället, till exempel empati, värme, uppmärksamhet, beröm. Tänk
dig en situation där personen ifråga sitter framför dig och frågar:
"På vilket sätt kunde jag ha gjort annorlunda, så att det hade
varit bättre för dig?"


4. Empati
När du har avreagerat dig och blivit av med en del uppdämd ilska är
det lättare att se "hela bilden". På vilket sätt förstår du denna
person? Kanske har han/hon inte heller fått så mycket positiv
feedback i sitt liv och då kan det vara svårt att ge det till någon
annan. Detta behöver inte vara något försvar för handlingar men en
förklaring.


5. Din del
På vilket sätt har du själv bidragit till situationen? Har du
exempelvis haft svårt att sätta gränser, att tala i klartext, att
försvara dig själv? Har du varit dålig på att visa kärlek och
uppskattning? Vad kan du dra för lärdom av detta? Vad behöver du
göra för att inte upprepa samma mönster gentemot dina barn/dina
anställda/din partner?


6. Det positiva
Vad har ändå varit bra? När har personen ifråga agerat på ett
positivt sätt? Detta är viktigt som motvikt till den inledande
fokuseringen på det som inte har fungerat. Men tyngdpunkten ska
ändå ligga på den första punkten ovan, för det är detta som vi inte
brukar tillåta oss att känna och sätta fingret på när vi försöker
vara "civiliserade" och "vuxna".


7. Släpp taget
Förlåt personen för alla fel och brister och bestäm dig för att du
nu ger dig tillåtelse att släppa taget om det negativa, det som har
varit dåligt, för att ge plats för positiva saker i ditt liv, både
med den personen och i andra relationer. Du är värd att ha det bra
på alla sätt och i alla relationer, och du kan nu gå vidare med
större förståelse, visdom och insikt, och med högre självkänsla.


Jag kan varmt rekommendera Nina Jansdotters bok "Självkänsla på
jobbet". Den är fylld med klokheter.
Titta på den här sidan för ett specialerbjudande som hon har satt
ihop:


http://www.livskarriar.se/SjalvkanslaPåJobbet


Många kramar från mig,

Kristian

Av Ines - 3 april 2008 07:31

Dagens Rocky

Av Ines - 3 april 2008 07:23

Det här är mer än jag klarar...får väl be om en datakurs nästa gång min "särbo" är här?


"http://www.youtube.com/v/NFfuakMyAX8" title="http://top.js.OpenExtLink(window,event,this)">http://www.youtube.com/v/NFfuakMyAX8" target="_blank">top.js.OpenExtLink(window,event,this)">http://www.youtube.com/v/NFfuakMyAX8"

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen