Direktlänk till inlägg 10 maj 2009

De borde hålla sig...

Av Ines - 10 maj 2009 08:09

Det går skam på torra land när Aftonbladet gör en förstasida av att bidragsfuskare inte lyckas!


Läs på:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5104256.ab

För det är ju faktiskt det allt handlar om? En kvina blir fråntagen sin A-kassa för att hon åkt på sin mammas begravning. Vad står det på blanketten man ska fylla i? Jag försäkrar att jag stått till arbetsmarknadens förfogande? Hur kan man ens hävda att man gjort det, om man inte ens befunnit sig inom landets gränser?

Självklart ska hon ha rätt att begrava sin mamma, men inte med A-kassepengar. Då får något annat träda in, typ socialbidrag.

Det är väl inte underligt att trygghets-systemen urholkas för alla, när tom stora tidningar gör snyftreportage över att fusk inte funkar.

Ha en bra dag.

 
 
Béatrice Karjalainen

Béatrice Karjalainen

10 maj 2009 23:34

På vilket sätt var hon inte till arbetsmarknadens förfogande. Senast jag var i Finland fungerande både mobiltelefoninätet och internetanslutningen och det finns gott om flyg till Sverige. Hur långt från hemmet får man befinna sig enligt dig? Hade det varit ok om begravningen skett i Nybro (tror det var där hon bodde). Om ingen ringde exakt precis då, har någon skada skett? Hur kort skall kopplet rund de arbetslösas halsar vara? Vad får man/får man inte göra enligt dig? Personligen anser jag att kan man inställa sig på ett arbete/intervju inom 24 timmar så borde man få befinna sig precis var som helst så länge man följer sin handlingsplan, oftast att man skall söka ett visst antal jobb odl.

http://beastankar.blogspot.com

 
Ingen bild

Ines

11 maj 2009 06:27

Själv lever jag i en värld där "att stå till arbetsmarknadens förfogande betyder: att kunna fara på ett jobb inom loppet av allt mellan 15 minuter- två timmar.

Jag tror inte ens flygen i Finland tar en kvart till Sverige.

För mig personligen som varit i "arbetsmarknadens strypkoppel" de tre senaste åren blir vansinnig när arbetslösa inte gör rätt saker. De är ju sånt som gör att arbetslösa jagas med blåslampa. Att myten om att alla arbetslösa får skylla sig själva, är lata, inte vill jobba mm mm frodas och lever vidare.

Vad blir nästa historia? En arbetslös människa som inte får vårda sitt sjuka barn på sjukhus och bilden av ett gråtande barn med sin mamma/pappa? För då ska man också få stämpla enligt dig, eller?

Jag tycker sådana situationer betyder att människan ska ta ut tillfällig vård av barn. För då står personen inte heller till arbetsmarknadens förfogande.

Vad hade det varit för fel att vara ärlig, och sedan sökt socialbidrag? För mig kommer det alltid att vara bidragsfusk att inte följa ett regelverk oavsett anledning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ines - 17 januari 2013 19:57

Har klippt håret idag i  min nya hemby. Nöjd med resultatet.   ...

Av Ines - 17 januari 2013 19:51

Vem känner inte igen sig?   http://fredrik.cafe.se/mina-ursakter-for-den-sparsamma-blogguppdateringstakten/   ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:34

Nu har jag sett byns skidspår! Blir onekligen sugen att fixa nya skidor...       Hur fina som helst.       Dubbelspår med gott om plats.    ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:27


Vissa människor ska som bara finnas. De har funnits alltid. Men så kommer budet att vår förre partiledare:       Lars Werner gått bort.      Jag önskar inte livet ur någon, men hade kännts mer logiskt med CH Hermansson.... ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:20

Jag kan bli galen på alla dessa val...elavtal, mobil, telefonabbonemang, internetuppkoppling... När jag flyttade upp igen så fattade inte jag att jag kunde tagit med mitt avtal.   Nä, jag hamnade på nåt dyrt tillsvidareavtal! Men det lokala elbol...

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards