Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

Ett steg i taget.

Av Ines - 17 maj 2009 15:19


Ett steg i taget

Maratonlöparen Haile Gebrselassie blev intervjuad av en reporter som frågade ´´Hur kan du springa så fort i 4,2 mil?´´ ´´Nej, 4,2 mil, det skulle jag aldrig orka springa´´, svarade Haile. ´´Hur menar du?´´ frågade reportern förvånad. ´´Jo, 4 mil är jättelångt´´ svarade Haile ´´Jag springer bara en mil i taget, fast fyra gånger.´´

Väldigt många klienter som jag jobbar med har mål och drömmar som de inte tror att de kan nå - och de har rätt. De når dem inte på en gång. Jag trodde inte heller att jag skulle kunna hjälpa människor uppnå sina drömmar när jag gick i skolan som finnig tonåring. Inte heller när jag valde gymnasium, fast valde är för mycket sagt - med mina betyg blev jag mer tilldelad en linje som jag inte alls var intresserad av. Men jag hade en dröm jag aldrig slutade drömma och nu lever jag den. Även om jag fortfarande har saker kvar att uppnå så är jag på väg.

Jag jobbar just nu med en klient som vill bli stand up artist. Han har drömt om det jättelänge men är rädd för att han inte kommer att klara av det. När vi började jobba tillsammans skrämde drömmen honom. Varje gång han tänkte på den såg han sig själv misslyckas på Royal Albert Hall. Han har en bakgrund inom ekonomi och har aldrig stått på en scen. Steget är gigantiskt till Royal Albert Hall.

En annan klient ville starta en konsultfirma men trodde inte att hon skulle klara av det. ´´Alla andra kanske kan men jag vet inte om jag kan. Hur ska jag kunna ha ett framgångsrikt konsultföretag med anställda? Jag vet inget om ledarskap, anställningsregler eller bokföring...´´

Allt detta är sant. Kanske gör han bort sig på Royal Albert Hall och kanske hon inte kan driva ett företag - än. Men gör som Haile - dela upp det. Han är maratonlöparen med världsrekord som delar upp sin resa i fyra steg. Även du som inte är maratonlöpare kan dela upp ditt mål i mindre steg. Ta ett steg i taget, 500 meter eller 1000 meter? Allt beror på var du befinner dig just nu och vilka steg du behöver ta mot ditt mål. När du satt allt i rullning och hela tiden fokuserar på att sätta den ena foten framför den andra så har du snart sprungit 4,2 mil utan att tänka på det.


http://www.stefanpettersson.se/mental_coach_framgang_b.shtml

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ines - 17 januari 2013 19:57

Har klippt håret idag i  min nya hemby. Nöjd med resultatet.   ...

Av Ines - 17 januari 2013 19:51

Vem känner inte igen sig?   http://fredrik.cafe.se/mina-ursakter-for-den-sparsamma-blogguppdateringstakten/   ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:34

Nu har jag sett byns skidspår! Blir onekligen sugen att fixa nya skidor...       Hur fina som helst.       Dubbelspår med gott om plats.    ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:27


Vissa människor ska som bara finnas. De har funnits alltid. Men så kommer budet att vår förre partiledare:       Lars Werner gått bort.      Jag önskar inte livet ur någon, men hade kännts mer logiskt med CH Hermansson.... ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:20

Jag kan bli galen på alla dessa val...elavtal, mobil, telefonabbonemang, internetuppkoppling... När jag flyttade upp igen så fattade inte jag att jag kunde tagit med mitt avtal.   Nä, jag hamnade på nåt dyrt tillsvidareavtal! Men det lokala elbol...

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards