Alla inlägg den 17 maj 2009

Av Ines - 17 maj 2009 16:35

Dagens utsikt: 



Definitivt sommar när man sitter med shorts i solen.

Vid kyrkstugan fanns det tom folk som badade. Men det måste ha varit kallt?



Det var fortfarande blött på gräsmattan.


Ha en bra eftermiddag!

Av Ines - 17 maj 2009 15:19


Ett steg i taget

Maratonlöparen Haile Gebrselassie blev intervjuad av en reporter som frågade ´´Hur kan du springa så fort i 4,2 mil?´´ ´´Nej, 4,2 mil, det skulle jag aldrig orka springa´´, svarade Haile. ´´Hur menar du?´´ frågade reportern förvånad. ´´Jo, 4 mil är jättelångt´´ svarade Haile ´´Jag springer bara en mil i taget, fast fyra gånger.´´

Väldigt många klienter som jag jobbar med har mål och drömmar som de inte tror att de kan nå - och de har rätt. De når dem inte på en gång. Jag trodde inte heller att jag skulle kunna hjälpa människor uppnå sina drömmar när jag gick i skolan som finnig tonåring. Inte heller när jag valde gymnasium, fast valde är för mycket sagt - med mina betyg blev jag mer tilldelad en linje som jag inte alls var intresserad av. Men jag hade en dröm jag aldrig slutade drömma och nu lever jag den. Även om jag fortfarande har saker kvar att uppnå så är jag på väg.

Jag jobbar just nu med en klient som vill bli stand up artist. Han har drömt om det jättelänge men är rädd för att han inte kommer att klara av det. När vi började jobba tillsammans skrämde drömmen honom. Varje gång han tänkte på den såg han sig själv misslyckas på Royal Albert Hall. Han har en bakgrund inom ekonomi och har aldrig stått på en scen. Steget är gigantiskt till Royal Albert Hall.

En annan klient ville starta en konsultfirma men trodde inte att hon skulle klara av det. ´´Alla andra kanske kan men jag vet inte om jag kan. Hur ska jag kunna ha ett framgångsrikt konsultföretag med anställda? Jag vet inget om ledarskap, anställningsregler eller bokföring...´´

Allt detta är sant. Kanske gör han bort sig på Royal Albert Hall och kanske hon inte kan driva ett företag - än. Men gör som Haile - dela upp det. Han är maratonlöparen med världsrekord som delar upp sin resa i fyra steg. Även du som inte är maratonlöpare kan dela upp ditt mål i mindre steg. Ta ett steg i taget, 500 meter eller 1000 meter? Allt beror på var du befinner dig just nu och vilka steg du behöver ta mot ditt mål. När du satt allt i rullning och hela tiden fokuserar på att sätta den ena foten framför den andra så har du snart sprungit 4,2 mil utan att tänka på det.


http://www.stefanpettersson.se/mental_coach_framgang_b.shtml

Av Ines - 17 maj 2009 08:15

Det finns de som tycker att jag borde fixa mig en kolonilott i Södertälje. I jakten på föreningar hittade vi detta recept igår. Har inte hunnit testa, men håll till godo. 


Squash-sockerkaka
 
Två formar om 1,5 liter
 
2 dl olja med neutral smak
4 dl farinsocker
4 dl riven squash
4 ägg
ca 7-8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk salt
¾ dl gräddfil eller filmjölk
1,5 dl grovhackade valnötter (kan uteslutas)
 
Vispa olja och socker. Tillsätt squash och äggen ett i taget.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och salt. Tillsätt blandningen omväxlande med gräddfil.
Vänd till sist ner valnötterna. Tillsätt eventuellt mer mjöl, beror på hur saftig squashen är.
Häll smeten i två smorda och bröade formar.
Grädda kakorna i 175 grader i 60 min, på nedersta falsen i ugnen.

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards