Direktlänk till inlägg 9 november 2008

Stoppa IPRED.

Av Ines - 9 november 2008 20:24

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Crash course i IPRED:

* Film- och skivindustrin får rätt att få ut vem som abonnerat på en
viss IP-adress på nätet vid ett visst klockslag, om de visar en
domstol "skäliga bevis" för att fildelning har skett från den
IP-adressen. En skärmbild (som är superlätt att fabricera) kommer med
100% sannolikhet att vara mer än tillräckligt. Detta innebär bara i
sig att de får större befogenheter att kränka personlig integritet än
den svenska polisen (som inte kan få ut sådana uppgifter utan att ett
brott kan ge åtminstone fängelse, och ofta fleråriga fängelsestraff).

* Med dessa uppgifter i handen skickar de ett kravbrev till abonnenten
för internetabonnemanget (som inte behöver vara samma person som
fildelat). Där står det i allt väsentligt "betala en månadslön, annars
stämmer vi dig på fyra månadslöner. Vi har bevis och du kan inte
vinna. Tar du det till domstol får du dessutom betala
rättegångskostnaderna". De flesta betalar i ren skräck för att få
problemet att försvinna. Det är så upphovsrättslobbyn har gjort i
varje annat land där de fått den här rättigheten och det finns ingen
anledning att tro att de skulle göra annorlunda i Sverige. Detta är
inget annat än statligt sanktionerad utpressning. Rättssäkerheten är
obefintlig.

* Skadeståndsbelopp i Sverige har ända sedan 1920 haft en väldigt
strikt princip: skadestånd får bara utdömas för faktiska,
dokumenterade ekonomiska skador. Den här lagen ändrar på det, så att
film- och skivindustrin får stämma privatpersoner på fantasisummor
bara för att markera sin maktposition, utan att behöva visa att de
förlorat ett enda öre.

* Den fildelare som dömts i domstol ska kunna åläggas att betala en
tidningsannons eller motsvarande där det står att han eller hon har
blivit dömd, och för vad. Detta är också något som aldrig förekommit
tidigare.

* Politikerna hävdar att det hela kommer från ett EU-direktiv,
"sanktionsdirektivet" eller IPRED1. Det är en ren lögn rakt upp och
ner. För det första, så kräver EU-direktivet bara att
abonnentuppgifter får tas fram i samband med en rättegång, inte att
privata intressen ska kunna få ut dem bara för att de påstår något.
För det andra har EG-domstolen uttryckligen slagit ner den delen av
direktivet; den gäller inte längre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ines - 17 januari 2013 19:57

Har klippt håret idag i  min nya hemby. Nöjd med resultatet.   ...

Av Ines - 17 januari 2013 19:51

Vem känner inte igen sig?   http://fredrik.cafe.se/mina-ursakter-for-den-sparsamma-blogguppdateringstakten/   ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:34

Nu har jag sett byns skidspår! Blir onekligen sugen att fixa nya skidor...       Hur fina som helst.       Dubbelspår med gott om plats.    ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:27


Vissa människor ska som bara finnas. De har funnits alltid. Men så kommer budet att vår förre partiledare:       Lars Werner gått bort.      Jag önskar inte livet ur någon, men hade kännts mer logiskt med CH Hermansson.... ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:20

Jag kan bli galen på alla dessa val...elavtal, mobil, telefonabbonemang, internetuppkoppling... När jag flyttade upp igen så fattade inte jag att jag kunde tagit med mitt avtal.   Nä, jag hamnade på nåt dyrt tillsvidareavtal! Men det lokala elbol...

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards