Alla inlägg den 9 november 2008

Av Ines - 9 november 2008 22:45

Ännu en stillsam dag på väg mot slut. Himla välbehövligt för jag mår verkligen inte ok nu. Den stora frågan är om jag ska aktivera mig på vikariepolen eller inte? Skulle ju kunna tacka nej i morgon, men jag känner mig själv för bra. Har inte hänt och kommer.....


Jag har tom hunnit med att ringa mamma! Jodå, visst brinner det ett ljus på pappas grav. Hon tände redan i fredags....sen var jag ju tvungen att säga att hon måste vara försiktig när hon öppnar brev som jag skickat. Hon kan ju annars av misstag riva sönder meddelandet. Jag gjorde ett eget kuvert av A4-papper och skrev meddelande på insidan nämligen. En budgetvariant.


Jodå, sen fastnade jag i soffan framför Ensam mamma söker. Nån mer än jag som reagerat på Aftonbladets nätsajt? Bilderna som är för vågade att visas i rutan. För vågade?? Hallå, här matas vi med ingående detaljer om hur mordet på Caroline Stenvall egenligen gick till, men vi skulle inte klara att två människor kysser varandra. Hur tänker man då?


God kväll!

Av Ines - 9 november 2008 21:46

Var går gränsen för Norrland egentligen? Försökte slå ett slag för en tripp till Luleå hos mina kamrater. Tänker ju själv fara när det är:

 Öppet hus i Luleå Gymnasieby lördagen 6/12
 Det är ju öppet för alla och Butiken håller öppet. Matbröd, fikabröd, prinskorv....finns mycket som drar.



För mig är ju Christoffer in action det stora dragplåstret.



Så kan man ju oxå (iaf förra året) tillverka sitt eget plåtljus!


Men näää, det är för långt blev svaret.  Men herregud, bor vi inte alla i Norrland? Avstånden är långa men inte kan vi väl hålla oss i vår egen lilla ankdamm bara för det? Dax att dra Norrlandsgränsen vid Piteå?


God kväll!

Av Ines - 9 november 2008 20:24

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Crash course i IPRED:

* Film- och skivindustrin får rätt att få ut vem som abonnerat på en
viss IP-adress på nätet vid ett visst klockslag, om de visar en
domstol "skäliga bevis" för att fildelning har skett från den
IP-adressen. En skärmbild (som är superlätt att fabricera) kommer med
100% sannolikhet att vara mer än tillräckligt. Detta innebär bara i
sig att de får större befogenheter att kränka personlig integritet än
den svenska polisen (som inte kan få ut sådana uppgifter utan att ett
brott kan ge åtminstone fängelse, och ofta fleråriga fängelsestraff).

* Med dessa uppgifter i handen skickar de ett kravbrev till abonnenten
för internetabonnemanget (som inte behöver vara samma person som
fildelat). Där står det i allt väsentligt "betala en månadslön, annars
stämmer vi dig på fyra månadslöner. Vi har bevis och du kan inte
vinna. Tar du det till domstol får du dessutom betala
rättegångskostnaderna". De flesta betalar i ren skräck för att få
problemet att försvinna. Det är så upphovsrättslobbyn har gjort i
varje annat land där de fått den här rättigheten och det finns ingen
anledning att tro att de skulle göra annorlunda i Sverige. Detta är
inget annat än statligt sanktionerad utpressning. Rättssäkerheten är
obefintlig.

* Skadeståndsbelopp i Sverige har ända sedan 1920 haft en väldigt
strikt princip: skadestånd får bara utdömas för faktiska,
dokumenterade ekonomiska skador. Den här lagen ändrar på det, så att
film- och skivindustrin får stämma privatpersoner på fantasisummor
bara för att markera sin maktposition, utan att behöva visa att de
förlorat ett enda öre.

* Den fildelare som dömts i domstol ska kunna åläggas att betala en
tidningsannons eller motsvarande där det står att han eller hon har
blivit dömd, och för vad. Detta är också något som aldrig förekommit
tidigare.

* Politikerna hävdar att det hela kommer från ett EU-direktiv,
"sanktionsdirektivet" eller IPRED1. Det är en ren lögn rakt upp och
ner. För det första, så kräver EU-direktivet bara att
abonnentuppgifter får tas fram i samband med en rättegång, inte att
privata intressen ska kunna få ut dem bara för att de påstår något.
För det andra har EG-domstolen uttryckligen slagit ner den delen av
direktivet; den gäller inte längre.

Av Ines - 9 november 2008 15:38

Nu är ju frågan inför kvällen: Ska jag se Ensam mamma söker? Missade förra veckans avsnitt då jag fick hit min särbo. Dessutom har AF tagit bort spänningen med:    Anettes natt med Richard    . Eller var det TV3 själv? Jag får se hur jag gör....


Ha en bra eftermiddag!

Av Ines - 9 november 2008 15:35

En tanke som slog mig igår: Varför är det lättare att reta sig på människor än att acceptera dem som de är?


Ha en bra eftermiddag!

Av Ines - 9 november 2008 10:07

Ser på AB:s nätsida att jag inte är ensam:



Uppvaktar du pappa i dag?Ställningen just nu:

Ja (62.7 %)


Nej (37.3 %)

   



 Vi är ganska många som av olka anledningar inte firar pappa idag. Fast jag tror det brinner ett ljus på pappas grav, även om inte jag är där. Så då räknas väl inte mitt nej?


Ha en bra dag!

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards