Alla inlägg den 18 maj 2008

Av Ines - 18 maj 2008 22:49

Får man skryta om sina barn? Tja, inte högt kanske men det här är min blogg och mina tankar.... Fick höra i morse att pojkarna varit i Aftonbladet igår. Oj, det hade inte jag reflekterat över alls, så jag gick in på nättidningen och kollade. 



De är smartast i din kommun

  Så gick det i högskoleprovet Unik lista - kommun för kommun.

  Så fixar du högre poäng Mästaren Martin Enelings tips för bättre resultat på provet

Så gick det i högskoleprovet - kommun för kommun

210 personer fick maxpoängen 2.0 på det senaste högskoleprovet.

Här är listan med namnen på de smartaste i din kommun.

Aftonbladet har dragit loss listan med resultaten från det senaste högskoleprovet, det som skrevs 5 april i år.

I listan publicerar vi enbart namnen på dem som fått 1.5 poäng eller högre.

Högskoleprovet består av 122 frågor med fem svarsalternativ som ska besvaras på max fyra timmar. För att få maxpoängen 2.0 krävdes i år 109 rätt.

Inte heller denna gång var det någon som hade alla rätt. Det har bara fem personer lyckats med på drygt 30 år, senast 2005.
 


På Aftonbladets lista finns 5779 namn i landets samtliga kommuner. Och vissa regionala skillnader finns.

– De som skriver i universitetsstäderna presterar generellt sett bättre än resten av landet. Det märks ett samband mellan utbildningsnivå och provresultat. Lund och Uppsala brukar vara bäst, säger Nils Olsson.

Rusning i storstäderna

Sammanlagt skrev 37 432 personer skrev provet. Det är något färre än förra året. Men i storstadsregionerna märktes en kraftig uppgång - i Stockholmsområdet hela 12 procent fler än tidigare.


Läs själv på: 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2484077.ab


Plötsligt fattade jag vidden av Johans poäng! Det var ju inte bara jättebra. Det var ju alldeles fenomenalt lysande!!


Av de 5779 personer som kvalat sig in till Aftonbladets lista är jag mamma till två. WOW! Stolt var väl bara förnamnet.


GRATTIS POJKAR!! 

 

Av Ines - 18 maj 2008 21:55

Bilden av en vinnare!


Dagens vinnare!


Hur många priser hon kammade hem idag har jag ingen aning om men det blev många.

Johan och Christoffer.


Bilden som jag själv är mest nöjd med. (I dag, alltså)

Här var utmaningen att göra nåt av "tävlingspåsen" från Nettans scrappbutik. Dvs, jag köpte en påse med papper och lite till och skapade hur jag ville utifrån det. Det var himla prisvärt! Självklart såldes det till "träff-pris" men allt finns att köpa från:

http://www.scrapbooking4you.se/


Stefan och jag.


Ännu en utmaning som jag antog...(självklart!)


Vi skulle göra en lift på Malins bild. Oj, vad sjutton är det? tänkte jag igår när jag kom hem. Spanade in nån scrappsida och fick en förklaring. Vi skulle helt enkelt härma Malins layout!

  

Update:

  

Emilia


Malins bild som vi skulle göra en lift på.


En reflektion från helgen är att jag börjat fatta det här med blommor nu. Dels att det blir himla fint men oxå effekterna av att sätta ihop flera stycken. 


Kommer att uppdatera med fler bilder för det har varit många som gjort mycket fint i helg. Har varit jätteinponerad av "småtjejerna" som varit med i helg. Men det är klart. De har ju självklart mycket mer tid att hålla på.


Ha en bra kväll!

Av Ines - 18 maj 2008 09:20

Orsaken till att jag scrappar finns nu oxå på nätet: http://www.krumelurscrapbooking.se/  Ha en bra dag! 

Av Ines - 18 maj 2008 08:51

I dag funkar det att lägga in bilderna.


Scrappare


En nybörjare som jag men spana in vad hon har utrustning...

Färdiga alster


Färdiga alster som deltar i tävling.

Lördagens skörd


Min "skörd" i går samt min vinst!

Pärmen jag fick för bilden "Far och son".

Vinnarbilden Vinnarbilden!


Svensk scrappbokingTillsammans

Av Ines - 18 maj 2008 08:40

Grattis grabbar! Joggare  Till bedriften: Vi som sprungit Göteborgsvarvet. 

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards