Direktlänk till inlägg 31 december 2008

Vår nyårsmeny.

Av Ines - 31 december 2008 11:29

Avocado med romröra. Tillagning2 ägg
½ rödlök
1 avocado
1 burk stenbitsrom, 50 g
1 dl majonäs
ev. salt
1 krm nymald peppar


Koka äggen ca 8 minuter. Skala och hacka löken. Skala och skär avocadon i små bitar. Blanda lök och avocado med majonäs och stenbitsrom. Spola äggen i kallt vatten, hacka dem och vänd ner i röran. Smaka av med salt och peppar. Ställ röran kallt.  Inbakad fläskfilé Tillagning
4 Portioner

4 Plattor smördeg
600 g Fläskfilé
2 tsk Margarin
Salt och peppar

Ägg; till pensling

Fyllning
150 g Champinjoner (eller annan svamp)
2 dl Crème fraiche
Salt och peppar

Tina smördegen och sätt ugnen på 225°. Bryn filén runt om i margarin, krydda och låt den svalna. Skiva filén. Fräs svampen i en klick margarin. Tillsätt crème fraiche och låt koka ihop, krydda. Kavla ut smördegen. Lägg filén på smördegen och fördela fyllningen över och under filén. Vik ihop till ett paket. Lägg på plåt med bakpapper och pensla med ägg. Grädda ca 30 minuter.

Pannacotta med hallonTillagning

1. Skrapa ur fröna ur vaniljstången. Koka upp grädde, socker, vaniljstång, vaniljfrön, kanelstång och krossade kardemummakärnor (självklart kan någon eller några av kryddorna uteslutas efter smak).

2. Blötlägg gelatinet i minst 5 min i kallt vatten. När grädden kokat upp, dra av den från plattan, och rör ner gelatinbladen så de löser sig. Sila av. Obs Grädd- och gelatinblandningen får inte koka- då skär den sig!

3. Häll upp i portionsformar och ställ i kyl tills pannacottan har stelnat vilket tar någon timme. Stjälp upp pannacottorna innan gästerna kommer och förvara dem i kyl. Ibland måste man doppa skålarna i lite varmt vatten för att pannacottan ska släppa. Men de skall bara doppas snabbt, annars kan de förlora formen.

4. Garnera med bär, eller en sås gjord på bär mixade tillsammans med lite socker.

Det här är ju "riktiga" recept från www.tasteline.com men Agneta och Ingela arbetade väl lite från "eget huvud".

Supergott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ines - 17 januari 2013 19:57

Har klippt håret idag i  min nya hemby. Nöjd med resultatet.   ...

Av Ines - 17 januari 2013 19:51

Vem känner inte igen sig?   http://fredrik.cafe.se/mina-ursakter-for-den-sparsamma-blogguppdateringstakten/   ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:34

Nu har jag sett byns skidspår! Blir onekligen sugen att fixa nya skidor...       Hur fina som helst.       Dubbelspår med gott om plats.    ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:27


Vissa människor ska som bara finnas. De har funnits alltid. Men så kommer budet att vår förre partiledare:       Lars Werner gått bort.      Jag önskar inte livet ur någon, men hade kännts mer logiskt med CH Hermansson.... ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:20

Jag kan bli galen på alla dessa val...elavtal, mobil, telefonabbonemang, internetuppkoppling... När jag flyttade upp igen så fattade inte jag att jag kunde tagit med mitt avtal.   Nä, jag hamnade på nåt dyrt tillsvidareavtal! Men det lokala elbol...

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards