Alla inlägg den 1 december 2008

Av Ines - 1 december 2008 22:41

Så himla trögt att vakna i morse! Hade ställt klockan tidigt, utan aning om var jag skulle. Hade en överläggning med mig själv huruvida jag skulle kliva upp. Hm, näää. Inte än, kanske halv sju? Nja, nä före åtta ringer hon inte! Ha, klev upp kvart i sju och två minuter senare hade jag jobb från klockan sju! Shit, pommes. Drog iväg i en flygande fläng och tänkte: Wow, jag får ju sluta tidigt. Väl framme så blev det byte av tid, men det fattade inte jag. Så jag gick och trallade på i tron att jag skulle sluta tre. Vid mellis, när barnen undrade om vi skulle utefteråt, då kom smällen. Ja, det får ju ni som är kvar bestämma, jag slutar ju tre tyckte jag.
 -Nä, säger min kollega. När vi bytte avdelning för dig så bytte vi oxå tid! Du jobbar till kvart över fyra. Om det är ok förstås?  Men i morgon så vet jag. Då jobbar jag 7-14.30!  God kväll!

Av Ines - 1 december 2008 20:35

Hört i ett skötrum idag på en förskola: -Det här är inte ett yrke! Det är ett kall!  Sen utbrast allmänt gapflabb när vi skulle ut med hela gruppen på förmiddagen.  God kväll!

Av Ines - 1 december 2008 20:29

Jag gör bara gott! utbrast min faster igår när hon bjöd på fukost.


     



Då syftade hon på att det var ekologiskt kaffe och ekologisk mjölk hon serverade. För sen kom en kommentar om min:




mössa.

Stickad enligt konstens alla regler efter beskrivning i Expressen förra veckan. Stor, så den trillade över ögonen hela tiden.  Då visade hon hur jag skulle göra för att få den att sitta: Nu ser du ut som en champinjon! Jag gör bara gott! Hmm?? Jag är skeptisk!


 God kväll!

Av Ines - 1 december 2008 20:14

Årets största besvikelse? Tja, har blivit gruvligt besviken i år, men under kategorin presenter jag INTE önskar mig så har den här:   Första plats! Fick den som julklapp av rallytomten (inslagen och väl dold) i Vännäs igår. Var är den nu? Var lugn, skickar inte vidare. Den hamnade i en soptunna i Vännäs. God kväll!
  

Av Ines - 1 december 2008 18:05

Vissa vet precis vad jag vill ha! Som igår när faster Irja sparat:  En tidning att frossa i, även om det fattas ett hus att förverkliga drömmarna i. TACK!

Av Ines - 1 december 2008 17:09


Det mesta om det jag verkligen behöver kunna om hur jag ska leva och vad jag ska göra och hur jag ska umgås, det lärde jag mig redan på dagis. Visheten fanns inte där uppe på de akademiska höjderna. Den fanns i barnstugans sandlåda.


Och vad jag lärt mig är följande: Dela med dig. Var juste. Slåss inte. Lägg tillbaka saker där du tog dem. Städa efter dig. Ta inte saker som inte är dina. Be om ursäkt när du gjort någon illa. Tvätta händerna före maten. Spola toaletten. Varma kakor och kall mjölk är nyttiga. Lev ett balanserat liv. Varje dag bör du lära dig något nytt, tänka lite, rita lite och sjunga och dansa och leka lite.


Sov middag varje dag. Se upp i trafiken när du går ut i stora världen, ta varandra i handen och håll ihop.Lägg märke till det förunderliga. Tänk på det lilla fröet i plastmuggen. Rötterna växer nedåt och skotten växer uppåt och ingen kan egentligen säga hur eller varför, men så är det med oss människor också.


Guldfiskar och hamstrar och vita möss och till och med det lilla fröet i plastmuggen- alla dör när det är dags för det. Vi med.


Och kom ihåg dina första bilderböcker och det första ord du lärde dig och det största av alla ord: TITTA. Allt du behöver veta finns någonstans i detta: den gyllene regeln och kärleken och den grundläggande hygienen, ekologin och politiken och ett sunt liv.


Tänk så mycket bättre världen skulle vara om vi alla åt mellanmål mitt eftermiddagen och sedan drog fram små filtar och vilade en stund. Eller om den grundläggande politiken i vårt land och i alla andra länder gick ut på att alltid lägga tillbaka saker där vi tagit dem och alltid städa upp efter oss.


Och hur gammal man än blir, är det alltid bäst att ta varandra i handen när man går ut i världen och hålla ihop.


Robert Fulghum, Kansas City Times 1986























Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards