Alla inlägg den 12 juni 2008

Av Ines - 12 juni 2008 22:12

Tio steg för att få renare sinne:


1. Släpp taget om 'mentala föroreningar'
Börja redan på morgonen när du vaknar. Koncentrera dig i fem minuter och fundera över vilka tankar och känslor som kommer över dig. Försök släppa negativa tankar, som 'jag duger inte, jag klarar inte mitt jobb'. Sträva efter att vara neutral, lugn och börja din dag med 'ett rent sinne'.


2. Släpp taget om oro för pengar, hälsa och arbete
Sätt dig ner och fundera på hur det har löst sig tidigare. Vilken känsla i kroppen hade du då? Håll kvar den positiva känslan. Ett annat sätt är att skriva ner vad det är som oroar dig. Titta på listan om ett par veckor. Visst löste det sig?


3. Glöm tidigare upplevelser
Sitt ner i fem minuter varje dag, blunda, släpp ditt medvetande för en kort stund. Försök tänka på hur du vill leva ditt liv, hur du vill förändra och hur du ska komma dit. Glöm bort rädslor, om du är bränd av en tidigare kärleksrelation. Tänk inte på det som gick dåligt utan på hur det kändes när det var bra.


4. För tacksamhetsdagbok

Tänk igenom vad som har varit bra just i dag. Plocka guldkornen, försök ändra din tankekultur från en destruktiv till en positiv. Titta på vad du har gjort under dagen. Skriv ner minst fem bra saker varje dag, det skapar bra energi och kraft. Det är de små underverken i vardagen som gör skillnaden.


5. Sätt upp mål
Fokusera i tanken på vad du vill ha mer av. Men var realistisk.


6. Testa 'digitalkameratekniken'
Glöm tankar på hur du skulle ha gjort eller sagt. Tänk i stället på det som gick bra och hur du ska kunna skapa det igen. Låtsas att du fotar av det i ditt medvetande och ta fram bilden är du behöver.


7. Meditera och träna din andning
I ett meditativt tillstånd kan du återhämta kraft, rensa bort sådant som är negativt och finna lösningar på problem. Acceptera alla tankar, även de jobbiga. Det viktigaste är att finna lösningen och blicka framåt.


8. Var positiv i vardagen
Om du till exempel har svårt att sova, tänk på hur du löste det förra gången du inte sov bra.


9. Gör en må bra - skala
Hur mår du i dag på en skala mellan 0 och 10? Om du i dag ligger på 3, var vill du ligga om tre månader? Om du bestämmer dig för 7, hur kändes det förra gången när du låg på 7? Vilka positiva saker ledde dig fram till det tillståndet?


10. Ge dig uppskattning
Beröm dig själv. Titta inte på misslyckandena utan på framgången. Om du har bestämt dig för att göra tio saker men bara hinner med tre, se det som något bra att du hann tre, inte som ett misslyckande att du inte hann med tio.


Källa: Bosse Angelöw och 'The little book of letting go' av Hugh Prather.

Av Ines - 12 juni 2008 21:56

Åh, så himla segt det känns nu! Sen blir det ju inte bättre av att jag fick leta mig tokig efter bilnyckeln. Jag behöver verkligen få upp mitt nyckelskåp nu? Förut var ju nycklar inget problem? I dag upptäckte jag nåt som jag aldrig tänkt på tidigare....I grannhuset har de inga stora träd utanför sina uteplatser? Jag håller ju på och jämför mina buskar med alla andras och jag har bara konstaterat att de är större! Men där kom ju förklaringen! Mer sol och regn så blir det ju självklart bättre förutsättningar. Jag har däremot inte kommit fram till vad jag föredrar? För de är ju lite fränt med träden oxå. I ösregnet som var häromdagen kändes det som två jätteparaplyn att stå under! Nä, tidig uppstigning i morgon så nu är det sängen nästa! För en gång skull pigg när jag vaknar? God Natt! 

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards