Alla inlägg den 26 november 2007

Av Ines - 26 november 2007 16:27

Medmänniskor. Hittade en bok jag vill läsa när jag var på stan idag:

Medmänniskor

En ny bok av författaren till Konsten att vara snäll

Stefan Einhorns förra bokblev en stor succé hos kritikerna och den har hittills sålt i över 150000 exemplar. Även hans nya bok Medmänniskor handlar om vad det innebär att vara människa. Han har valt att skildra den goda handlingens kraft i form av korta, fristående berättelser.

De skönlitterära texterna, som var och en tar upp en särskild aspekt av medmänsklighet, varvas med författarens egna resonemang kring ämnet. Här finns samma sorts kloka och tankeväckande iakttagelser som i Konsten att vara snäll. Författaren skriver om olika relationer mellan människor, till exempel far och son, lärare och elev, läkare och patient, eller två väninnor. Han visar hur ett möte, ofta av en slump, kan bli livsavgörande för människor och förändra allt.

Att läsa Stefan Einhorns texter är att få syn på sitt eget förhållningssätt till andra människor - anhöriga, vänner eller främlingar. Och kanske själv bli en bättre medmänniska ...
2007-nov-26 @ 07:31

Av Ines - 26 november 2007 16:25

Ibland är lyckan att veta var jag ska vara. I morse kvart över sju var den här veckans jobb löst! Så himla skönt...Fick igår ett "långvick" på fyra dagar och bestämde mig för att avboka de "spridda endags-jobben" i veckan. Känns faktiskt riktigt bra att få komma tillbaks till de stora barnen igen.

Möttes i morse av ett igenkännande "men, är det inte Stefans mamma?" Vad jag fick fundera innan jag kom på vem det var. Hon hade inte reagerat på namnet när de fick vikarie, men när hon såg mig föll poletten ned.

Har haft folk att kolla på lägenheten idag. Kanske det löser sig fortare än jag tror? Nu är det Cityakuten som hägrar.

Ha en bra kväll!
2007-nov-26 @ 21:06

Av Ines - 26 november 2007 16:23

Nostalgi. Vem minns inte honom? ICAnder och hans MonICA?

Icander

Hur kul som helst när vi hittade honom i ett skåp...
2007-nov-26 @ 22:10

Av Ines - 26 november 2007 11:30

Bara på kul. Hittade ett test på min systerdotters sida. Tja, inte för att jag funderat så mycket (jag vet vad jag är) men ok .

Okej, här är alltså det u l t i m a t a testet. vi ska se om jag är man eller kvinna.

Min kvinnliga sida:

[x] Köpt en hårfön?

[x] Sminkat mig i annat avseende än att se rolig ut?[

(x] Följt med som smakråd vid en shoppingrunda?

[x] Pratat känslor?

[x] Tänkt på att matcha mina kläder?

[x] Berömt en person av manligt kön för sitt utseende?

[x] Ringt upp en person utan konkret syfte?

[x] Funderat på namn åt mina barn?

[_] Insett storheten hos Barbra Streisand?

[x] Druckit Cosmopolitan?

[x] Sett ett avsnitt av "Sex and the city"?

[x] Sett två avsnitt av "Sex and the city"?

[x] Känt mig sugen på en kopp te?

[x] Känt glädje över att få blommor i present ?

[x] Gjort någonting romantiskt på eget initiativ?

[x] Blivit arg utan anledning?

[x] Gråtit efter 9 fyllda år?

[ ] Brytt mig om någons affär val av modell?

[x] Pratat skvaller?

[x] Varit arg/sur utan att tala om det?

[x] Kramat en kille?

[x] Dansat?

Totalt: 20 poäng



Min manliga sida:

[x] Ljugit om hur mycket jag har druckit?

[x] Ätit en blodig stek?

[x] Läst en biltidning?

[x] Framgångsrikt använt en borr, hammare och diverse andra redskap?

[x] Lovat att ringa dagen efteråt och sedan struntat i det?

[x] Skött grillen under en grillfest?

[ ] Läst en bok av Jan Guillou?

[ ] Läst ett nummer av slitz?

[ ] Dunkat någon i ryggen i syfte att få denne att känns sig uppskattad?

[_] Känt mig hungrig efter att ha ätit en hel pizza?

[_] Gått på en Ulf Lundell-konsert ?

[ ] Använt händerna till att slå någon i syfte att skada denna person?

[ ] Sett alla Die Hard och Rockyfilmerna?

[x] Diskuterat bröst?

[_] Gjort lumpen?

[ ] Läst nick hornby?

[ ] Känt mig nödgad att bräcka någon i armbrytning?

[ ]Känt mig häftig över att åka jättefort i en bil?

[ ] Enbart stirrat snettuppåt vid besök på en pissoar?

[x] Lagat någonting på egen hand?

[_] Skrikit "kom igen nu gubbar" på en fotbollsplan?

[ ] Tävlat i att dricka öl?
Totalt: 8poäng





jepp, mer kvinna än man. någon som är förvånad? 2007-nov-26 @ 23:49

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards