Alla inlägg under oktober 2006

Av Ines - 28 oktober 2006 16:24

Framgång Har andra framgång så gläds med dem.
Har du själv lyckats,
önskar du säkert att andra skall glädjas med dig.
2006-okt-28 @ 08:01

Av Ines - 28 oktober 2006 16:22

Retreat i Ålidhemskyrkan. Somnade som en stock igår. Så himla trött efter veckan, så i morse vaknade jag självklart tidigt. Hade bokat in reatreat i Ålidhemskyrkan med Agneta. Hur tidigt jag än kliver upp har jag inte en chans mot henne....Hann bara tänka tanken att nu ringer jag och säger att jag hämtar henne, så står hon utanför dörren!! For dit med ambitionen att läsa två av mina böcker men möttes av det här:

Bokbord 1

Bokbord 2

Vem läser sina egna böcker då? Inte jag i alla fall!

Modet att ingenting göra.

Den här trodde jag att jag skulle hinna med.

Agneta på reatreat

Innan retreaten började provade Agneta en fåtölj. Efter maten sov jag i den bredvid!

Samling reatreat

Vi samlades runt det här bordet. Agneta konstaterade att hon haft en sån i stugan hon hade i sitt förra liv.

Kaffebord retreat

Efter samling fanns det tid för kaffe.

Jesus älskar alla barnen

Vi hade tillgång till hela kyrkan. Den här hittade jag bland barnens utrymmen.

retreat [ritri:´t] Ljudinspelning (eng., se vidare reträtt), reträtt, period av stillhet, inre samling och bön, vanlig i kloster och ordensgemenskaper, även för utomstående. Inom Svenska kyrkan väcktes intresset för retreater genom anglikanska kontakter på 1950-talet.



Med tanke på att det snart är Allhelgonahelgen påminns jag självklart om sorgen efter pappa. Fastnade i en bok i dag: Att leva vidare, där fyra människor berättar om sin sorg. En präst som förlorat sin fru beskrev sin sorg:

"Hela vårt välfärdssamhälle bygger på föreställningen att alla ska ha lika och behandlas lika. Naturligtvis. Och vi upprörs av motsatsen. Men döden låter sig inte styras. Inte heller går den att lagstifta bort. Den är suverän. Döden går sin egen väg och jag måste helt enkelt finna mig i den.

Saknaden är omätlig.

Det är en fond av levande rikedom hon lämnat efter sig."

                                 
Per-Olof Sjögren.

Men så himla enkelt det plötsligt blev att förstå sig själv!! Ilskan över att pappa inte fick bli äldre än 66 år, aldrig fick ha friska pensionärsår med mamma. Alla ska ha lika men döden finner sin egen väg och jag måste helt enkelt finna mig i det.

När jag går mot mina rädslor och fortsätter använda körkortet, inte gör det till ett sommarkörkort. Som mamma så riktigt påpekar: Hon riktigt hörde pappas röst: Slutar du köra nu, blir det aldrig så vackert väder att du kör igen. Det är en fond av levande rikedom hon lämnat efter sig.

Tack, till dig som plötsligt fick mig att se på saker ur ett annat perspektiv.

Sen kunde jag inte låta bli att köpa "Reservkraft" av Tomas Sjödin.

"När livet inte har några tårar kvar får man ta till det motsatta uttryckssättet. Skratta åt alltihopa."

Det kunde jag definitivt känna igen mig i. När vi vakade på Gällivare sjukhus de där hemska dagarna i maj förra året, hade mamma bokat ett familjerum med fyra bäddar och en spjälsäng. Det var mamma, mina systrar, mina syskonbarn, två svågrar och jag som löste av varandra. Dag två så blir jag stoppad på patienthotellet av en sköterska i recceptionen: Ursäkta, men hur många bor ni i rum ett? Jaa, det är jag och mamma och mina systrar och en svåger börjar jag. Men den där mörka hör väl till er? Jo, men det var bara min svåger som åkt nu.......  Men vad är problemet? Vi vakar över pappa, och jag lovar er att när det här är över kommer vi att betala. Skicka bara en räkning till mamma. Nä, vi tänkte närmast på att ni kanske behöver ett rum till!! Nä, alltså vi sover inte samtidigt och i det här läget vill vi nog hålla ihop.  (Plötsligt får jag den där historien om när mumintrollet ska på turneè i huvudet. Muminmamman och de sjutton hemulerna som inte kan bo nära Muminpappan för han snarkar). Med tanke på vad jag just sagt, så kan jag inte börja skratta nu. Men att börja förklara för en människa att vi betalar när det är över, och vetskapen om vad det innebär kombinerat med alldeles för lite sömn under en lång period.

"När livet inte har några tårar kvar får man ta till det motsatta uttryckssättet. Skratta åt alltihopa."

Vad skönt att jag inte är ensam om att skratta, när läget är nattsvart förtvivlan.
Tack, även till dig som får mig att sluta känna mig tokig.

Jodå, en tänkvärd dag som vi sen avslutade på Strömpilen. Handlade mat för även magen behöver näring... Passerade förbi IOGT:s lokaler på stan där det brunnit igår. Det känns inte kul. Branmännen stod kvar och vaktade fortfarande. Det är ju ett gammalt hus så det känns trist.
Pratat med Christoffer som tagit bussen upp till Pajala. Nästa helg far han trettio mil söderut!

God Natt!
2006-okt-28 @ 20:12

Av Ines - 28 oktober 2006 16:20

Brand på IOGT. Västerbottens-Kuriren - Kafe Björksta i lågor


IOGT-Huset

Min egen bild av Björksta Cafe. Taget från baksidan. Vi hade Prime for Life förra helgen. Känns så oerhört trist att det inte finns kvar. Men väldigt skönt att ingen människa kom till skada.

Jodå, Larsan håller självklart öppet på Bakfickan som vanligt. Tydligen är det frivilliga från rörelsen som bevakar huset. Men självklart med backup av brandkåren. Tur att IOGT har dessa , förlåt uttrycket eldsjälar.......... 2006-okt-28 @ 22:28

Av Ines - 27 oktober 2006 19:13

Orkan? Lyckades ta mig i tid till jobbet, men kändes lite otäckt. Mest var det bara ett hällande regn i morse. Men innan dan var slut kom snön och blåsten!!! Men att kalla det orkan? Nä, det var väl att ta i. Igår tänkte jag ta bussen till jobbet om ovädret skulle vara för häftigt. Men sen pratade jag med mamma och kom på andra tankar. Nej, jag ska inte ha ett sommarkörkort. Så jag startade lite tidigare i morse och körde lugnt. På hemväg var det nån stackare som snurrat runt i halkan.........................

Självklart jättetrött, men annars ok.

God Natt!
2006-okt-27 @ 21:33

Av Ines - 26 oktober 2006 16:32

Tillbaka! Så skönt att ha nätet igen! Blir så oerhört frustrerad utan.................. Nu är Krilles resa till mig bokad och klar oxå. Så himla kul! Saknar de "små liven" alldeles oerhört nu. Stefan i Malmö har tydligen total radioskugga? Eller i vart fall  så är det alldeles tyst därifrån.  Nåja, han har ju aldrig varit den som ringt onödigt ofta, men förut såg man ju honom iaf nån gång. Men Malmö åker jag aldrig  förbi, som jag gjorde med Umeå förut.

Har haft en sk "katastrofvecka" på olika sätt. Bortkopplad från nätet, bilkrångel  (ett dörrlås som fryst fast), folk som varit borta på jobbet och i morgon varnar de för stormen! Kändes inte kul i morse när jag hamnade bakom världens längsta millitärkollon.... När jag väl kom fram till jobbet skrattar Martin som en tok, för han hade oxå hamnat bakom den, men kört om naturligtvis. Och mitt i kolonnen ser jag din bil! Själv var jag livrädd och höll tungan rätt i mun, och körde jättesakta.

Som grädde på moset har vi dessutom haft kvällsmöte, så nu är jag jättetrött....Märks det här med avstånden väldigt tydligt nu. Pratade med mamma nyss och i Pajala var det massor med snö redan.

God Natt!
2006-okt-26 @ 21:48

Av Ines - 26 oktober 2006 16:31

Umeå Stadskyrka Har lyckats med att besöka kyrkan i onsdags kväll denna "katastrofvecka". Temat var sinnesro, och det kändes välbehövligt. Men vad pratar prästen om en vecka före allhelgonahelgen? Självklart allhelgonahelg och hur vi tänder ljus vid gravarna. Det kändes mindre kul, för självklart kom förra årets allhelgonahelg (när jag, mamma, Christoffer, Agneta och Ville hämtade pappas ljus i Pajala kyrka) i mitt huvud och tårarna började rinna. Sen spelade de självklart  "Blott en dag ett ögonblick i sänder", så pappas begravning kom som en extra påminnelse om förlusten.

Sen hade hon en vacker text om hur kärleken får sorgen att vika undan men då var det som försent på nåt sätt. Men kyrkan var precis så vacker som jag föreställt mig när jag kört förbi den.

Umeå Stadskyrka

Har varit i Umeå stadskyrka för första gången i onsdags kväll.
En alldeles fantastiskt vacker kyrka.

Umeå Stadskyrka

De vackra fönstren i kyrkan.

Fika i Umeå kyrka

Efteråt var det fika. Även här så otroligt fina fönster.


2006-okt-26 @ 22:04

Av Ines - 26 oktober 2006 16:26

En av mina livräddare Matsalen

Går ständigt med kameran i högsta hugg. Detta är baksidan av en av mina livräddare. Japp, självklart en av skolans "mattanter" som varje dag ser till att jag äter både lunch och mellanmål mot löneavdrag........... Vad vore jag utan dem? Bara skinn och ben antagligen. 2006-okt-26 @ 22:36

Av Ines - 24 oktober 2006 19:16

Förbannade nät!! Det finns få saker som gör mig så förbannad som när nätet inte funkar!! Kallas det beroende? Ja, det är möjligt men det som stör är väl det faktum att jag betalar dyra pengar för tjänsten... Jag vet vad sim händer när inte jag fullföljer mina åtaganden. Nu försvann mitt nät lagom till hyresbetalningar, boka resa åt Krille....Sen har jag ju det rena nöjet med kolla resegrejer, skriva blogg osv.

Jaja, får leva med det......

Ha en bra dag,vecka, månad??? Eller hur länge det nu tar att komma in igen.

2006-okt-24 @ 12:53

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards