Alla inlägg under juli 2007

Av Ines - 25 juli 2007 09:02

Kan hamna i celebert sällskap.. Blev väldigt full i skratt när jag läste VF på jobbet idag. Hela mittuppslaget handlade om:

Allt fler upptäcker Västerbottensfjällen?

Klimpfjäll I sommar är det rusning till fjällen. Svenska Turistföreningens samtliga tio fjällstationer längs Kungsleden har ökat sin beläggning denna säsong.
Anledningen till ökningen tror man är att vädret i södra Sverige varit dåligt, och att allt fler vill ha en aktiv semester.

VF gjorde några stopp längs Vildmarksvägen för att kolla in fjällturismen från Trappstegsforsen till Stekenjokk.
Med sitt spektakulära trappliknande fall lockar Trappstegsforsen utanför Saxnäs många att stanna till. Familjen Linder från Stockholm passade på att ta en fikapaus med kaffe och bullar vid forsen.
? Vi har stuga i Saltsjönäs och eftersom det inte blev nägra hjortron i år, så tog vi en rundtur här i Kultsjödalen istället, berättar Catrine Linder.
Vid den stora parkeringsplatsen står Grillkojan, en liten kiosk som säljer mat, fika och souvenirer. Annelie Wikström som jobbar i kiosken säger att det kommit fler turister än hon räknat med.
? Vi sålde så mycket att varorna faktiskt tog slut. Det dåliga vädret i södra Sverige kan nog ha lockat mer folk hit upp. Det har varit en bra sommar hittills.

?till och med prinsessorna

Även de svenska kungabarnen har fattat tycke för fjällen i Vilhelmina kommun.
Senast i vintras var prinsessan Madeleine på semester i Klimpfjäll med ett antal vänner.
? Hon var här i vintras och åkte skoter och hundspann med ett gäng kompisar, berättar Ewa Hed som driver Norgefarargården.

Ewa Hed försåg då sällskapet med goda lokala maträtter under tiden de besökte Klimpfjäll. De hade också en lokal guide som organiserade hundspannsutfärder och ripjakt på fjället.
Jag tror att de tycker om området för att det är lite mer privat och avskilt, förklarar Ewa Hed.
Hon vågar säga att prinsessan kommer att göra fler besök och att hennes äldre syster sannolikt också dyker upp.
Jag kan avslöja att kronprinsessan Victoria kommer att komma hit.

FELICIA WIBE

Skulle jag tacka ja till den inbjudan jag fått skulle jag hamna i riktigt celebert sällskap! Det ni! Men har som sagt inte bestämt mig än...

Ha en bra kväll!
2007-07-25 @ 20:00:23

Av Ines - 24 juli 2007 07:56

"Kloka gummans" tips. Om du har förhårdnader på händer och fötter så är det ljuvligt välgörande med ett hederligt gammeldags "grötomslag".

Koka en eller två portioner havregrynsgröt utan salt. Medan gröten svalnar så förbereder du var du kan sitta/ligga under tiden som omslaget verkar. Det mest effektiva är att ha på det under natten.

Varning! Försök inte promenera omkring för det blr jättehalt!

Dela upp gröten i två stadiga plastpåsar, se till att du har mest gröt där det är mest förhårdnader. Ta ett par sockar utanpå plastpåsarna så allt sitter stadigt fast.

Nästa morgon, (eller när du avbryter) tvätta bort gröten, fila bort förhårdnaderna, smörj med Guldcremé eller Ringblomsalva.

www.anaalizia.com

Detta tips fick jag i helg när jag besökte Olofsfors bruk. Känner mig lite skeptisk men att ringblomsalvan är bra, det vet jag. Den har jag testat förut. Säkert ok med havregrynsgröt oxå, men sova med det runt fötterna? Nja, låter kladdigt tycker jag.


2007-07-24 @ 22:52:50

Av Ines - 24 juli 2007 07:53

Vad ska jag med fredag den trettonde till? Vad ska jag med fredag den trettonde till? När allt går åt pipsvängen lika bra den 24 juli?

  • Kom försent till jobbet (om än bara 2minuter).
  • Kraschade glasögonen på jobbet.
  • Christoffer lämnade en gryta på spisen så det luktade bränt så in i Norden när vi kom hem.

  • Ha en bra kväll!
    2007-07-24 @ 19:42:23

    Av Ines - 23 juli 2007 07:53

    Så himmelskt less... Semester NU! Så känns det. Har fått semesterfeber så det inte är klokt nu. Bara åtta dagar kvar...sen smäller det!

    Veckans startfält på jobbet är ganska ok. Har tom bytt bköjor idag! Fjorton år sen sist, och det gick bra. Lite ovan vid dessa småknytt som ska sova middag och annat som fallit i glömska. Blev som sagt lite mycket i helg, så helgen som kommer ska jag nog ligga väldigt still?

    Hade allvarliga funderingar på att byta bloggleverantör, men just nu funkardet ju igen. Nä, sängen nästa nu. Fastnat med mejl till mina reskamrater och sms till andra så hann inte med så mycket mer i kväll.

    God Natt!
    2007-07-23 @ 23:04:55

    Av Ines - 21 juli 2007 07:59

    När somliga får lön.. När Christoffer fick lön för sitt sommarjobb styrde han snabbt kosan mot:

    Gregers butik

    Gregers!

    Självklart kom han ut med:

    Gregers
    En sån här!

    Påse i soffan

    En påse från Gregers!
    Jodå, skjortan var snygg men det var priset oxå...
    2007-07-21 @ 09:08:16

    Av Ines - 19 juli 2007 08:37

    Till min
    mamma och pappa.


    Det finns så många märken
    av händer små
    på fönster, möbler,dörrar
    ja, allt du tänker på.

    Men stopp ett tag och tänk
    hur tiden rinner fort
    och snart är märken borta
    som jag har gjort.

    Därför ett litet minne till dig vill jag ge.
    Som när du tänker tillbaka ett litet leénde kan ge.

    (hittade jag på mitt sommarjobb. Personalen har låtit barnen göra fingeravtryck med färg på pappret och tillsammans med dikten blir det ett jättefint minne för föräldrarna)

    Av Ines - 11 juli 2007 07:38

    På tal om.. Int jer ä sä läng sen mång for
    utrikes för att dem var sä fatti.
    Nu far dem för att dem ha vorte sä rik.

    (hittat i ett personalutrymme på jobbet)

    Presentation

    Omröstning

    Längtar till semestern?
     Ja
     Nej
     Har ingen semester.

    Fråga mig

    7 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
               
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23 24 25 26 27
    28
    29
    30 31
    <<< Juli 2007 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Stoppa FRA-lagen


    Ovido - Quiz & Flashcards