Direktlänk till inlägg 27 juli 2007

Sjusovardag...

Av Ines - 27 juli 2007 07:55

Sjusovardag.. Sitter och läser NSD:s nättidning. Vad ser jag? Tur att både jag och Christoffer är vaken då!

                                         I dag infaller sjusovardagen                                       
                                     Den 27:e juli varje år firas den så kallade sjusovardagen. Denna dag har sitt ursprung efter en gammal berättelse om sju kristna bröder som somnade i en grotta.                                                                    
För mycket länge sedan, år 250, bodde sju bröder i staden Efesus. Deras kristna tro gjorde att de blev förföljda och därmed tvingades de att gömma sig i en grotta. Där somnade de och vaknade inte förrän drygt 200 år senare då grottan öppnades.

Minnet högtidlighölls både i kyrkan och i mer profana sammanhang. Enligt traditionen var det tillåtet att sova även för vanligt folk under sjusovardagen. Däremot tvingades den person som klev upp sist att utföra någon avskydd syssla som straff.

Började firasFlera hundra år efter det att de sju martyrerna hade vaknat ur sin långa sömn, började sjusovardagen firas på badorterna i Finland. Dit kom sedan många människor för att fira sitt sommarlov. Till en början kom de för att sköta sin hälsa genom att bada och dricka källvatten, men senare kom folket istället dit för att ha roligt. Program och fester blev därmed nödvändigt för badortsgästerna och det var på så vis sjusovardagen började firas.

Den som förr i tiden vaknade sent på sjusovardagen, kunde ibland få taggiga blommor kastade på sig av barn och ungdomar. Ett annat sätt att väcka de som fortfarande sov var att gå genom staden och skramla utanför fönstren.

Sjusovare väljs utSjusovardagen har nuförtiden blivit som en karneval och då främst i Hangö och Nådendal. Folket väljer ut någon känd person från staden till sjusovare, varav denne blir kastad i vattnet eller får en hink med vatten över sig. I Hangö blir sjusovaren buren i en säng genom staden och de som går med har ofta pyjamas på sig.

Fram till år 1990 var sjusovardagen en helgondag. Skulle det regna på sjusovardagen skulle det fortsätta regna i sju veckor framåt enligt den gamla bondepraktikan. Det sades även att den som sov till längre än sju på morgonen på sjusovardagen, skulle vara morgontrött resten av året.
                    
 
                                  Publicerad: 2007-07-27 00:00
                  Uppdaterad: 2007-07-27 00:00                                      Av Sara Lindqvist 2007-07-27 @ 07:07:39

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ines - 17 januari 2013 19:57

Har klippt håret idag i  min nya hemby. Nöjd med resultatet.   ...

Av Ines - 17 januari 2013 19:51

Vem känner inte igen sig?   http://fredrik.cafe.se/mina-ursakter-for-den-sparsamma-blogguppdateringstakten/   ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:34

Nu har jag sett byns skidspår! Blir onekligen sugen att fixa nya skidor...       Hur fina som helst.       Dubbelspår med gott om plats.    ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:27


Vissa människor ska som bara finnas. De har funnits alltid. Men så kommer budet att vår förre partiledare:       Lars Werner gått bort.      Jag önskar inte livet ur någon, men hade kännts mer logiskt med CH Hermansson.... ...

Av Ines - 12 januari 2013 18:20

Jag kan bli galen på alla dessa val...elavtal, mobil, telefonabbonemang, internetuppkoppling... När jag flyttade upp igen så fattade inte jag att jag kunde tagit med mitt avtal.   Nä, jag hamnade på nåt dyrt tillsvidareavtal! Men det lokala elbol...

Presentation

Omröstning

Längtar till semestern?
 Ja
 Nej
 Har ingen semester.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stoppa FRA-lagen


Ovido - Quiz & Flashcards